موسیقی ایرانی شامل هفت دستگاه می باشد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:
دستگاه شور یکی از دستگاه های بسیار بزرگ موسیقی ایرانی است که همانطور که از نام آن پیداست به موسیقی هایی که پر از شور و انرژی باشد گفته می شود و خیلی از موسیقی هایی که در هنگام جشن و پایکوبی می شنوید در این دستگاه موسیقی ساخته شده اند. نمونه ای از این دستگاه شور آلبوم یاد ایام استاد شجریان و به خصوص خود تصنیف یاد ایام است.
دلیل بزرگی دستگاه موسیقی شور این است که هر یک از دستگاه ها دارای یک عده آوازها و الحان فرعی هستند ولی شورغیر از آوازهای فرعی دارای ملحقاتی نیز هست که هر یک به تنهایی استقلال دارد. آوازهای مستقلی مانند ابوعطا، بیات ترک، افشاری و دشتی
البته باید متذکر شویم که آواز بیات ترک که گاهی اوقات با نام بیات زند هم خوانده می شود به دلیل اینکه از نظر شنوایی حسی شبیه دستگاه ماهور ایجاد میکند در برخی مکاتب مثل مکتب آوازی اصفهان جزو دستگاه موسیقی ماهور دسته بندی می شود.
آهنگ های شادی که روح شما را جلا می دهد جزو دستگاه موسیقی ماهور است که یکی از دستگاه های گسترده موسیقی ایرانی می باشد که حال و هوای کاملا شادی دارد.
ماژور یکی از گام های اصلی موسیقی غربی است که دستگاه ماهور هم حال و هوای هم مشابه آن دارد، بعضی از زبان شناس ها می گویند واژه ماهور نیز تغییر یافته کلمه ماژور است، این دستگاه چند بخش دارد:
نمونه ی بسیار شناخته شده ی دستگاه ماهور آهنگ معروف مرغ سحر است که ساخته مرتضی نی داوود است، شروع این آهنگ کاملا الهام گرفته از درآمد ماهور است. نمونه های دیگر این دستکاه ز من نگارم خبر ندارد از آلبوم آهنگ وفا و ز دست محبوب از آلبوم شب وصل هم در این دستگاه خوانده شده اند.
به علت شباهت دستگاه موسیقی نوا به دستگاه شور تشخیص این دو از هم نیاز به علم موسیقیایی دارد، اگر شناخت کافی از دستگاه شور داشته باشید می توانید به تفاوت نغمه های نوا با شور پی ببرید. البته در گذشته این دستگاه جزو دستگاه شور بوده است.
دو نمونه ی بسیار زیبای این دستگاه، تصنیف رفتم در میخانه و آلبوم نوا مرکب خوانی از محمدرضا شجریان هستند. کنسرت نوا از حسین علیزاده که دو نوازی تار و تنبک است و آلبوم «نینوا» باز هم از حسین علیزاده از دیگر نمونه های این دستگاه هستند.
دستگاه موسیقی چهارگاه موسیقی مختص صبح هاست که با شنیدن آن سرحال و پر انرژی خواهید شد و یا می توانید در هنگام خمودگی و کسالت این موسیقی را گوش کنید تا حسابی سرحال شوید و معجره موسیقی را تجربه کنید.
نمونه ی بسیار زیبای دستگاه موسیقی چهارگاه آهنگ معروف سلام از استاد علیزاده است که حتما تا به حال آن را شنیده اید. نمونه دیگر این دستکاه آلبوم دستان محمدرضا شجریان است که زیبایی آن توصیف نشدنی است قطعه بی کلام دخترک ژولیده علینقی وزیری هم نکنه بسیار خوبی برای دستگاه چهارگاه است.
به اعتقاد برخی از موسیقی شناسان دستگاه موسیقی سه گاه از دستگاه موسیقی چهارگاه منشعب شده است، این دستگاه علاوه بر بر ایجاد حالت سرحالی در شونده و اثر بیدار کنندگی که مشخصه مهم دستگاه چهارگاه است، در برخی جاها حالت شور و وجد دارد که البته به خاطر عوض شدن یکی دو نت کوچک است. این دستگاه شباهت هایی هم به دستگاه شور دارد.
نمونه ی این دستگاه آلبوم تصنیف های تار زلف و آسمان عشق از آلبوم آسمان عشق و آلبوم رسوای زمانه علیرضا قربانی هستند.
دستگاه موسیقی راست پنجگاه شباهت هایی به دستگاه ماهور دارد و تفاوت بزرگ این دو در حرکات و گردش ملودی هایشان است و حرکت نت های که برای گوشه های این دستگاه های موسیقی نوشته می شود یکسان می باشد. دستگاه موسیقی راست پنجگاه یکی از دستگاه های مهجور ایرانی است که خیلی کم کار شده است.
دو نمونه این دستگاه آلبوم چشمه نوش و آلبوم مشترک حسین علیزاده و علیرضا افتخاری با نام راز و نیاز است.
غمگین ترین دستگاه موسیقی ایرانی، دستگاه موسیقی همایون است حتی غم نهفته در آن از آواز دشتی هم بیشتر است، به دستگاه همایون دستگاه عشاق نیز گفته می شود که با حالت محزون و اسرار آمیز خود گوشههای متعددی دارد که گوشه بیداد اوج دستگاه همایون تلقی میشود.
مقایسه سایر دستگاه های موسیقی ایرانی با موسیقی دیگر کشورها بخصوص کشورهای همسایه و همجوار شباهت و یکسان بودن ریشه برخی از دستگاه های موسیقی را نشان میدهد ولی این مطلب در مورد دستگاه همایون صادق نیست و به دلیل استفاده از یک گام خاص و تفاوت محسوس در گام بالا رونده و پایین رونده، دستگاه موسیقی همایون منحصر به فردترین دستگاه موسیقی ایرانی به شمار میرود.
آهنگ رنگ فرح، کاروان، آهنگ اگر بار گران بودیم رفتیم و شد خزان گلشن آشنایی جواد بدیع زاده از آهنگهای معروف در این دستگاه هستند.
ارگ کرگ مدل KORG Pa80 از جمله پرطرفدارترین ارگ های موجود در کشور می باشد و همین عامل باعث استفاده بسیار زیاد این ارگ در کشور ما شد و به واسطه استقبال بیش از اندازه آن، خیلی از شرکت های موسیقایی اقدام به تولید ریتم های خاص و تخصصی برای آهنگ های به روز ایرانی و خارجی نموده اند.
ارگ کرگ مدل KORG Pa80 با کارایی راحت و در دسترس بودن آسان صداها و ریتم ها به نوازنده اجازه اجرای روان تری را نسبت به ارگ های دیگر می دهد. همچنین این ارگ به واسطه دارا بودن سیستم Sampling توانایی تولید ریتم هایی بسیار بسیار نزدیک به واقعبت را دارد.
تفاوت های ارگ کرگ مدل Pa80 و Pa50 در موارد زیر است:
برای مشاهده دمو به کانال آپارات مراجعه کنید
به صورت ویدیو و کامل میتونید مشاهده و دانلود کنید
https://www.aparat.com/mm4000
مرحوم سید حمِِید حمیدی تاریخ تولد : 1353/9/1محل تولد: سنندج محله جوراباد ولی درچهارباغ بزرگ شد.
تحصیلات : دیپلم رشته فرهنگ و ادب
دیگرهنراو : ورزش دو
اولین آلبوم : 1378 به نام ارمنی آلبوم های بعدی : 1380 تازه یار ، 1382 ماردین و 1384 سفر
تاریخ وفات : 17 مهرماه 1384
آرامگاه : شهرستان سنندج
اخرین اهنگ سفر در البوم سفر است .او پس از چندین سال از پروازش هنوز در قلب مردم کردنشین جای دارد
در چند سال قبل، برند کرگ برای ساخت ساز و تجهیزاتی از موسیقی که بتواند مورد استقبال بسیاری از مردم قرا بگیرد تلاش بسیاری کرد تا اینکه توانست کیبوردی چون Krome را ارائه دهد. در واقع بعد از تولید کیبوردهای سری کورونوس، برند کرگ توانست مدلی ارتقا یافته به نام Krome را ارائه دهد که قابیلیتهای به روز بیشتری را شامل میشود. طراحی مدرن، صفحه نمایشگر لمسی و دیگر قابلیتهای مربوط به صدا در مدل Krome بسیار پیشرفته و قابل تمجید است.
کیبورد Krome از برند کرگ چه قابلیتهایی دارد؟ کیبورد Krome کرگ دارای سه ورژن متفاوت است: Krome 61 کلاویه, Korg Krome 73 کلاویه و Korg Krome 88 کلاویه. دو مدل اول قابلیتهایی کاملا مشابه با یکدیگر دارند و در مورد Krome 88 کلاویه باید گفت که کلاویهای این مدل دارای قابلیت چکشی است از این رو بهترین گزینه برای نوازندگان پیانو میباشد.
کیبورد Krome دارای پوشش بسیار سبک آلومینیومی میباشد که در عین سادگی و سبک بودم بسیار بادوام است. از طرفی یک نمایشگر لمسی 800×480 پیکسلی رنگی دارد که اطلاعات بسیاری درباره آهنگ به شما میدهد.
قابلیت لمسی به کار رفته در این مدل کیبورد حساسیت بسیار بالایی دارد و امکان لمس و کشیدن انگشت را برای شما فراهم ساخته است و شما به راحتی میتوانید به knobs و اسلایدرها دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این قابلیت لمسی بودن به شما این امکان را میدهد تا مدیریت و کنترل آهنگها و تنظیمات آن برای شما سریعتر صورت گیرد.
از جمله امکانات دیگر این کیبورد میتوان به وجود جویستیک چندگانه به همراه دو دکمه اشاره کرد که در قسمت سمت چپ و بالا قرار دارد و شما به کمک آن میتوانید میزان knob صدا و چهار knobs را مدیریت کنید.
در قسمت سمت راست این کیبورد شما میتوانید کنترل راهنمای منوها را در دست داشته باشید,و میزان تمپو و زنیجیره 16 ترک را به عهده داشته باشید. پورتهای مخصوص MIDI و USB و همچنین کارت SD نیز در همین قسمت طراحی شده است که امکان اتصال جک را به ویندوز و یا سیستم عامل مک امکان پذیر میکند.
موتور پیانوی ورک استیشنKRONOS همیشه مجموعه ای از سمپل های لوپ نشده/طبیعی و استریو را – ضبط شده برای هر کلید- به همراه ابزاری منحصر به فرد برای تطبیق کارکرد پیانو با خواست نوازنده به کاربر ارائه می کند.موتور جدید SGX-2 علاوه بر تمامی امکانات SGX-1 ، دارای پیانوی گراند جدید برلین است ، تا علاوه بر صدای سرزنده ی پیانوی ژاپنی؛ صدای عمیق پیانوی آلمانی نیز در این محصول موجود باشد. پیشرفت های دیگری که در این موتور حاصل شده است؛ یکی رزونانس طبیعی سیم ها است و دیگری Una Corda است که به تازگی ضبط شده و سمپل های پدال ” یک سیمه” را دارست. ورک استیشن KRONOS با هزاران صدا تجهیز شده است، مجهز به وضعیت های مختلف برای سینتسایز کردن است و تقریباحجم 21 گیگا بایت از شکل موج های پیش ساخته را فراخوان می کند . به این ترتیب سبک های مختلف موسیقی را پوشش می دهد. تمامی این موارد توسط تیم طراحی صدای کُرگ بررسی شده اند. SSD داخلی ظرفیتی حدود* 60 گیگابایت و حجم مناسبی برای سمپل سازی و دانلود پایگاه های صدا (Sound Libraries) دارد. قابلیت گسترده تر کردن پایگاه اصوات در ورک استیشن KRONOS، سطح حرفه ای صداهای برنامه ریزی شده را بدون نیاز به هیچ گونه سخت افزاری بالاتر برده است. در برنامه های Artist Signature به اصواتی که مورد استفاده ی موسیقیدانان بنام بوده است به طور رایگان دسترسی دارید. آهنگ های دیگری در سبک راک کلاسیک و پاپ در اختیار شماست. از این آهنگ های مشهور بهره های کافی ببرید. |
شاید نام سبک متال به گوش شما خورده باشد و یا از طرفداران آن باشید. این سبک نیز یکی از سبکهایی است که طرفداران بسیاری در دنیا دارد و با داشتن زیر شاخههای متعدد، به شکلهای گوناگون میتوان آن را شناسایی کرد.
سبک متال در واقع یکی از زیر سبکهای مشهور سبک راک است که در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی محبوبیتش آغاز شد. استفاده از گیتارهای الکتریک با صداهای دیستورت شده، استفاده از ریتمهای درامز که بسیاری تکنیکی و سرعتی هستند و وکالهای خاصی که در این سبک مورد استفاده قرار میگیرد، باعث شده تا متال به سبکی تبدیل شود که بسیاری از مردم شیفته آن هستند.
همانند بسیاری از سبکهای دیگر اما، امروزه سبک متال کمی تغییر کرده و گروههای مدرن تر این سبک، با تلفیق این سبک با المانهای موسیقی الکترونیک، زیر شاخههای بسیار خاص و جذابی را خلق کردهاند.
برای نوازندگانی که تازه شروع به نواختن با کیبورد و پیانوهای دیجیتال کردهاند، خرید یک هدفون به اصطلاح Listening یکی از موارد ضروری خواهد بود. نواختن با هدفون فرآیند ear training یا تمرین گوش را بهبود میبخشد و کیفیت یادگیری گامها، فواصل بین نتها، آکورد، سکوتها و بسیاری موارد دیگر را بهتر میکند.
از جمله هدفونهایی که برای نوازندگان پیانو توصیه میشود میتوان به مدلهای Oneodio Pro 10 ، Audio Technica AC200 و Yamaha RH5MA اشاره کرد. اگر به دنبال استفاده از نرم افزارهای استودیویی و اتصال پیانو به کامپیوتر جهت استفاده از نمونه صداهای مختلف دیگر در این نرم افزارها هستید، خرید یک هدفون استودیویی که برای میکس و مستر کار شما مفید باشد هم میتواند یک گزینه مناسب باشد.
از جمله هدفونهای استودیویی میتوان به مدلهای Sennheiser HD 280 Pro، Audio Technica M50X و Beyer Dynamic DT770 Pro از جمله گزینههای حرفه ای برای نوازندگان حرفهای به شمار میروند.
موارد عمومی را که در نگهداری از همه کیبورد ها باید رعایت کرد :
1- استفاده از ترانس کامپیوتر که در واقع تقویت کننده برق بوده ( این مورد شدیدا ضروری می باشد)
و جلوی ورود هر گونه نوسان را که به وفور شاهدش هستیم را به کیبوردها میگیرد.
پرپر زدن ریز صفحه نمایش در Pa-50 به همین دلیل است.
2-عدم استفاده ساعات طولانی از کبیوردها(خصوصا یاماها) که باعث سوختن و خراب شدن
صفحه نمایش آن میگردد- در صورت عدم استفاده حتما خاموش گردد روشن ماندن بدون استفاده حتی به مدت نیم ساعت شدیدا مضر میباشد.
3- عدم گذاشتن کیبورد روی فرش و روشن کردن آن. بخاطر وجود الکتریسیته ساکن صدمه خواهد و گذشته از آن فورا کرکهای فرش را جذب خواهد کرد.
4- خاک قاتل قطعات الکترونیکی است لذا پس از استفاده حتما یک پوشش( کاور) روی آن بیندازید( حتی میتوانید خود آنرا درست کنید با سفره بیرنگ خارجی که نرم باشد)
زیر کلاویه های کیبورد کپسولهایی وجود دارد که با ورود خاک باعث میشود سیستم تاچ آن از کار بیفتد و یا اصلا آن کلاویه دیگر صدا ندهد. البته اینها کمترین مضرات خاک است.
5- اگر به هر دلیلی آب وارد کیبورد گردید. اصلا اقدام به روشن کردن آن نکنید. حتما به یک مرکز و تعمیرکار کیبورد مراجعه کنید( حتی با خشک شدن ظاهری آن آب در زیر چیپ های موجود روی بورد آن موجود بوده و به محض روشن کردن صدمات جدی خواهد دید و خسارت چند برابر خواهد شد.)
6- عدم استفاده از کیبورد در مکانهای مرطوب- یا مجاورت با لیوان آب و یا هرنوع دیگری از مایعات که ممکن است براحتی سر از توی کیبورد در بیاورد!
7- عدم تعویض صدای کیبورد وقتی که هنوز دستتان روی کلاویه است این کار بزگترین ضربه به اوسیلاتور آن میباشد وتکرار این عمل که گاها ممکن است در کسانی که تازه کیبورد خریده اند و یا به هر دلیلی دنبال صدا ها و زیر و رو کردن آن میگردند قطعا اتفاق خواهد افتاد
8 - تمیز کردن خاک روی آن فقط با دستمال پنبه ای یا نخی مرطوب ( خیس نه !!)
9- نواختن با ناخن های بلند باعث خط افتادن کلاویه ها میشود
10 - در کیبورد هایی که فلاپی درایو دارند هیچ گاه در زمانی که چراغ فلاپی درایو روشن است
اقدام به بیرون کردن فلاپی دیسک از درایو نکنید!!
11- همیشه از صحت و سالم بودن کابلهای ارتباطی مطمئن باشید خصوصا کابل میدی که مستقیم وارد مادربورد میگردد. هیچگاه وسیله ارتباطی آزمایش نشده ای را به کیبورد وصل نکنید.
Pa600 یک طراحی جمع و جور با صداهایی طبیعی و طیف وسیعی از استایل های موسیقی را در اختیارتان می گذارد. Pa600 از موتورهای صدای RX وDNC بهره می برد که به وسیله ی آن ها قادر خواهید بود صداهایی بسیار طبیعی تولید کنید و اجرایی داینامیک داشته باشید. این کیبورد دارای 360 استایل مختلف، یک نمایشگر بزرگ برای جستجوی راحت و بیش از 950 صدا می باشد. به بیانی ساده Pa600 یک ارنجر قدرتمند است که کار کردن با آن ساده می باشد.
این ارنجر دارای 125 افکت می باشد که می توانید به وسیله ی آن ها صدای خود را شکل بدهید. همچنین هر ترک دارای یک اکولایزر اختصاصی است که شامل یک اکولایزر پارامتریک چهار بانده و یک لیمیتر روی خروجی اصلی می باشد. شما نه تنها قادر هستید که موزیک خود را روی Pa600 بسازید، بلکه می توانید با استفاده از افکت ها، موزیک خود را برای اجرا آماده کنید.
سلام
دوستان اگر دقت کرده باشيد توی اکثر سایتها درمورد صداهای ناهنجاری که از کيبورد های 600 و 900 بيرون مياد توضيحاتی دادن که این کيبوردها به درد نميخورن و این صداهای ناهنجار باعث خرابی کيبورد ميشود یا اینکه ميگویند اسپيکرها ضعيف هستند و کشش ندارند که این موضوع کاملا اشتباه هست شما اگر دقت کنيد توی مجلس که اسپيکرها قطع هستند هم صداهای ناهنجار به مرور به گوش ميرسد که این امر ربطی به ضعيف یا قوی بودن اسپيکر ندارد یه سری ریتمها و سمپلها فوقولعاده قوی هستند که این کيبوردها کشش خروجی ندارند حالا من سرتون رو درد نيارم یه راه حل بهتون ميگم که برای هميشه از دست این صداهای ناهنجار راحت بشيد خوب اول دکمه ی گلوبال رو بزنيد سپس منو رو بزنيد بعد گزینه ی ششم audio&eq رو بزنيد سپس پایين مانيتور سه گزینه داره که سومی master eq هستش رو بزنيد که وارد اکولایزر ميشيد اکثر نوازنده ها بيس تریبل و ... رو از همين قسمت تنظيم ميکنند و در اخر گزینه ی سمت چپ که input trim هست رو اگر ببينيد روی 100 تنظيم هستش که همين عدد 100 باعث به وجود امدن صداهای ناهنجار ميشه شما عدد 100 رو به 75 تغيير بدید و با استفاده از مثلث سمت راست بالای مانيتور اون رو ذخيره کنيد این عدد باعث حذف صداهای ناهنجار ميشه حتی اگر ولوم کيبورد رو تا اخر زیاد کنيد من از وقتی این کار رو کردم خداروشکر دیگه از صداهای ناهنجار خبری نشده.
از مهمترین سبک موسیقی کردی بیت است. این سبک موسیقی در جنگها و حماسهها به کار میرود و همچنین از آن در ستایش خداوند و پیامبر استفاده میکنند. در این سبک آوازها بداهه است و شامل نغمههای ساده و بدون رعایت وزن و قافیه میشود.
یکی دیگر از مهمترین آوازهای کردی سیاه چمانه است که به شکل ۱۰ هجایی و دو مصراعی و به شیوه ایرانیان باستان خوانده میشود. واژه سیاه در آن به معنای رنگ سیاه و چمان که همان جمان بوده از کلمه کردی جامه گرفته و به نام جامه سیاه است. در واقع منظور کسی است که در موقع خواندن این آواز جامه مشکی بر تن دارد. این آواز بیشتر در منطقه هورامان کردستان رایج است. ولی در مناطق اورامان، پاوه، نودشه، نوسود، مریوان و غرب سنندج هم طرفدارانی دارد و خوانده میشود.
پیش از این به سبک هوره اشاره شد. در واقع هوره آوازی بسیار زیباست که غم، سوگ، غربت، عزا و حماسه را به شکلی دلنشین بیان کرده و شنونده از متانت و ملاحت آن لذت میبرد. این سبک در ایلام و کرمانشاه رواج دارد.
یکی از آوازهای کردی که از دل بیت بیرون آمده حیران است که اغلب از متنی عاشقانه و پرسوز دارد. حیران که در مناطق مکریان و مهاباد رواج دارد، در آن توسل و توکل به خالق یکتا و توسل به ائمه و پیامبران دیده میشود.
یکی دیگر از آوازهای کردی، لاووک یا لاوژه است که برگرفته شده از ترانههای کلاسیک کردی است. این سبک آوازی در میان کردهای خراسان رواج داشته و به مقامهای (لو و هی له لو شوان) خوانده میشود.
باشکوهترین و بزرگترین سبک موسیقی کردی سبک گورانی است. این سبک شامل کهنترین بخش ادبیات موسیقی کردی است. به طور عمومی نیز به همه شیوهها و آوازهای موسیقی کردی گورانی میگویند.
سبک چمری بیشتر نوعی عزاداری است که برای تجلیل از مقام فرد از دست رفته اجرا میشود. در واقع این سبک به معنای شیون و عزا است. چمری همانند نوحه خوانی در فارسی و در مناطق مختلف ایلام، لرستان و کرمانشاه طرفداران زیادی دارد.
یکی دیگر از کهنترین سبکها در موسیقی کردی، موسیقی آوازی مور است که در استان کرمانشاه رواج دارد. با شنیدن آهنگ مور نوعی سکوت و آرامش به انسان القا میشود. این سبک آوازی اشعاری حزن انگیز دارد و بیشتر در مراسم عزاداری اجرا میشود. اکثر مور خوانان زن هستند.